четверг, 6 декабря 2012 г.

Тренінг самовизначення та самопізнання


ТРЕНІНГ САМОВИЗНАЧЕННЯ ТА САМОПІЗНАННЯ
Розроблен практичним психологом ОСШ №117 Корнєвою А.І.
         Одним із важливих психологічних результатів діяльності школи – це готовність особистості до самовизначення та планування подальшого життєвого шляху.
         Самовизначення часто приймається тільки як вибір професії. Однак самовизначення має більш важливе значення – це визначення особистості у цілому.
Професійна кар’єра це процес активності, різних робочих років, задоволеності чи незадоволеності. І така кар’єра є у кожного, тому дуже важливо познайомити старшокласників з загальними схемами розвитку кар’єри.
         Психологічно важливо ширше розглянути вибір професійного майбутнього допомога у його виборі означає розвиток усіх сторін особистості: відчуттів, почуттів, думок, дій, а також обучає важливим соціальним вмінням, як ставити мету та приймати рішення, активізувати можливості, розвивати впевненість у собі через прийняття своєї індивідуальності.
                   Програма направлена на:
·       Розвиток впевненості у себе;
·       Вміння робити вибір у особистісному просторі;
·       Вміння планувати ризик, бо кожне рішення має ризик і ми повинні навчитися його оцінювати, а не уникати.

Пропоновані  заняття мають:
1.     Допомогти учню пізнати себе.
2.     Навчити його визначати  наскільки він задоволен собою і своїм життям.
3.     Допомогти розширити діапазон своїх можливостей.
4.     Навчити бачити то, як він витрачає свій час у сьогоденні.
5.     Дати можливість ставити самостійні цілі і оцінювати свої вчинки с точки зору співвідношення до своїх бажань.

Заняття перше
Мета: допомогти учню глибше пізнати себе.
Знайомство. На наших заняттях ми будемо знайомитися самі з собою. Відповідати на запитання «Хто я?», «Що мені подобається, а що ні?», «У чому я чогось добився, а чому ні?», «Як я проводжу час?» «Які мої заповітні мрії, плани?», «Як я хочу прожити своє життя?», «Як планувати своє життя так, щоб бути успішним там де я хочу?»
Ми можемо поглянути на себе з різних точок зору. У кожного є думки о себе. Як я виглядаю? Що я за людина? Що інші думають про мене? В нас є частина яку ми показуємо іншим, наприклад: що ми полюбляємо читати, чи збираємо марки і т.і. Є частина нас, яку ми навмисно показуємо іншим, це наші досягнення.
Є ще одна частина нас, яку не знаємо ні ми, ні інші. Це непізнанна частина нас і впродовж  життя ми розкриваємо її для себе. Вона проявляється у нових ситуаціях. І тоді ми думаємо: «Такого я від себе не очікував. Тому на наших заняттях ми будемо шукати інформацію про себе. Ми почнемо з розгляду  відомої (відкритої) нам інформації, а потім перейдемо до невідомої (скритої) інформації.

Вправа 1.
«Хто я?» Напиши 10 тверджень, по яким той хто тебе не знає зможе визначити думку про тебе. Це може бути дуже прості твердження, наприклад «Я дуже відповідальна», чи більш об'ємні «У мене таких характер, що я завжди розгублююсь у незнайомих місцях». Головне щоб їх було усього 10. Якщо будуть твердження о котрих ти не хочеш повідомляти інших постав рядом з твердженням  літеру «С» (секретно), це буде закрита інформація. На завдання у вас є 10-15 хвилин.
Вправа 2.
Сходинки суджень. А тепер пронумеруйте ці риси від 1 до 10. Виріши, яке найбільш важливе, та інформативне і постав цифру 1. Потім серед тих що залишилися, найбільш інформативне і постав цифру 2 і т.д.

Вправа 3.
Відкриття себе. Мета даної вправи допомогти учням побачити велику кількість людських індивідуальностей, особливостей людей. Вправа також дає змогу при знайомстві з судженнями інших краще пізнати себе. Це дозволяє відкрити скриту частину себе і якщо є бажання учня то побачити реакцію інших членів групи. На початку вправи група повинна визначитись наскільки відкрито учні будуть говорити друг про друга (відкритість визначають самі учасники групи). Конкретні слова може визначити психолог, який працює з групою. Однак це може бути і предметом групової дискусії. Суть вправи: учасники групи розділяються на міні-групи 5-6 чоловік (якщо це можливо групу повинні складати учасників які мало знайомі). Кожен учасник повинен прочитати твердження у порядку від 1 до 10. Учасник може не читати твердження де стоїть літера «С» (секретно). Але якщо він вирішив прочитати, то повинен ознайомити групу з тим, що це секретні дані і вони не можуть бути розголошені не членам групи.  По закінченню роботи кожної міні-групи учні сідають колом та розповідають, як почувалися у момент коли читали твердження, як почуваються зараз, що нового дізналися для себе чи про себе. Якщо хтось розкрив секретну інформацію проговорити з групою, чи був сенс робити цю інформацію секретною і чому.

Комментариев нет:

Отправить комментарий